„Jak wyzwolić się spod wpływu emocjonalnie niedojrzałych rodziców"
Lindsay C. Gibson
Wydawnictwo Uniewersytetu Jagiellońskiego
Temat bliskich relacji jest szczególnie aktualny w okresie około świątecznym. Wiele osób mierzy się wówczas z trudnym doświadczeniem bliskości.
Lindsay C.Gibson w książce Jak wyzwolić się spod wpływu niedojrzałych emocjonalnie rodziców w przystępny sposób pomaga czytelnikom zrozumieć relacje z rodzicami i ich wpływ na aktualne więzi. Autorka podkreśla, że rodzice obdarowali nas życiem i miłością, ale tylko takim rodzajem jaki znali. Możemy za to okazać im szacunek, ale mamy prawo do życia w zgodzie ze sobą. Doświadczenia wyniesione z domu rodzinnego są ważne i w znaczący sposób wpływają na to, jak postrzegamy siebie i świat. Większe znaczenie jednak ma to, jak rozumiemy swoje doświadczenia z dzieciństwa oraz to jak kształtujemy nasze wspomnienia i czy potrafimy współczuciem i życzliwością obdarzyć siebie i swoją historię.
Dzięki tej książce czytelnik ma szansę poznać cechy charakterystyczne niedojrzałych emocjonalnie dorosłych osób oraz zachowania będące tego skutkiem. Niewątpliwym autem tej pozycji są przygotowane ćwiczenia i techniki, które wspierają drogę do budowania satysfakcjonujących relacji, w których będą szanowane potrzeby, granice i uczucia obu stron. Książka przeprowadza czytelnika przez proces rozwojowy, dzięki któremu będzie mógł on czerpać siłę ze swojej historii, być bliżej swoich potrzeb, a przez to bliżej szczęścia.
Magdalena Adler
- pedagog, psycholog na drodze uzyskania certyfikatu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, szkoli się w zakresie terapii ericksonowskiej.
Od 2006 roku zajmuje się psychoterapią indywidualną i rodzinną. Pracę terapeutyczną poddaje stałej superwizji certyfikowanych superwizorów psychoterapii.
„Dialog Motywujący i Terapia Poznawczo Behawioralna"
Naar Sylvie, Safren Steven A.
Wydawnictwo Uniewersytetu Jagiellońskiego
Poczucie własnej skuteczności uznaje się za kluczowy czynnik zmian w naszym życiu. Wewnętrzna motywacja do zmiany, wzmocnienie pozytywnych wypowiedzi, zmiana używanego języka pozwalają obejmować możliwości naszych pragnień, zdolności i potrzeb. Zaangażowanie w terapię w długoterminowej perspektywie pozwala na zmiany zachowania, przemyślenie na nowo swoich motywacji czy też zmniejszenie cierpienia w życiu psychicznym. Człowiek jest nastawiony na realizację celów. Ważne by cele były realne i dostosowane do naszych prawdziwych potrzeb, bez zbędnej fałszywej nadziei, która w krótkoterminowej perspektywie może przynieść tylko chwilową ulgę, bez rozwiązania kluczowych problemów. Książka „Dialog Motywujący i Terapia Poznawczo – Behawioralna” przedstawia różne strategie nastawione na zmiany naszych myśli, emocji, zachowań oraz codziennej komunikacji i relacji widocznej w naszych słowach i języku. Integracja DM i TPB w licznych badaniach wskazuje, że podejścia te pozwalają na zmianę zachowań w przypadku lęku, depresji i innych zaburzeń. Sylvie Naar, Steven A. Safren znawcy skutecznych metod nauczania DM i TPB przedstawiają różne strategię prowadzenia terapii w sposób integracyjny. Pokazują, że pomoc klientowi w uczeniu się monitorowania zmiany zachowań, rozwiązywanie wewnętrznych ambiwalencji jest skuteczna. Połączenie DM oraz TPB umożliwia na poznanie nowych technik, które mogą być użyteczne w pracy z klientem. Partnerstwo, akceptacja, troska, zaangażowanie, ukierunkowanie i wywoływanie to procesy skłaniające do zmiany. Książka ta, to dobry podręcznik dla terapeuty, który może posłużyć w pracy z klientem. Składa się ona z elementów planowania terapii, wywiadu, ćwiczeń zachęcających do podtrzymywania zmian i wielu innych przykładowych zadań. Budowanie poczucia sprawczości i wpływ na własne życie prowadzi do odkrycia własnej autonomii.
Terapia krok po kroku wraz z przedstawieniem planu i realizacją poszczególnych strategii. Książka ta stanowi wielką pomoc dla terapeuty, w której znajdzie wiele przykładów i propozycji zadań potrzebnych do pracy z klientem.
Sebastian Olencki
- Absolwent Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, Teolog. W trakcie szkolenia do uzyskania certyfikatu PTP. Szkoli się w psychoterapii w podejściu integracyjnym: systemowo-ericksonowskim. Uczestnik Akredytowanego Kursu Psychoterapii. Swoją prace poddaje superwizji.